Bara 35 år gammal

Hemma efter ett helt litet drama. Jag är barnvakt varje måndag för att min mamma och hennes väninna ska kunna gå på yoga. Då passar jag väninnas två-åriga son. När de väl kommer tillbaka från yogan och mamma parkerar utanför porten ropar två poliser på dem. De ropar att de behöver assistans genast. Mamma och väninnan rusar dit. På marken ligger en kvinna. De kan inte hitta någon puls och hon andas inte. Poliserna kunde inte hjärt- och lungräddning! Den ene stod med mobilen och försökte få råd från sjukhuset. Men väninnan, som är utbildad undersköterska, satte genast igång. Till slut börjar kvinnan hosta och andas av sig själv.

När jag sitter uppe i lägenheten ringer mamma och berättar allt när hon är på väg för att möta ambulansen. När jag lägger på hör jag hur även en ambulanshelikopter kommer. Den ska försöka landa på en minimal yta. Den är så nära huset att fönstren skakar. Men den lyckas och för sedan med sig kvinnan.

Senare fick jag veta att anhöriga hade hört av sig och varit oroliga. Poliserna hade åkt dit och letat och hittat henne med en filt och en spritflaska i det lilla huset på lekplatsen. De hade lyckats få ur henne att hon tagit piller. Hade de inte hittat henne hade hon dött. Hon är 35 år.

Är det bara jag som finner det en smula upprörande att poliserna inte var utbildade i hjärt- och lungräddning? Förväntar man sig inte att det borde vara en självklarhet!? Det var ren tur att det var just en utbildad undersköterska som kom!

Allt det här fick mig att börja fundera en hel del. Hur olycklig måste man inte vara för att lägga sig i en lekstuga för att dö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0